OPDATERET TRUSSELSBILLEDE

Juli 2020: Cyber Resilience in the Electricity Industry

World Economic Forums vurdering af trusselsbilledet i elekricititetsindustrien iht. deres  Global Risk Report 2020. Rapporten indeholder fokuserede anbefalinger til branchen og hvordan man mest effektivt opruster sig mod cyberangreb i både det private og det offentlige. Formålet er at starte en dialog og illustrere virkningen af de nuværende reguleringer, og derved fremme kulturen for at indføre relevante reguleringer for cyber risks.

Læs rapporten her: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Cyber_Resilience_in_the_Electricity_Ecosystem_Policy_makers_2020.pdf

Juni 2020: Bi.Zone sikkerhedsrapport ThreatZone2020

Nyeste opdateret trussels vurdering af cyberområdet fra det russiske sikkerhedsselskab Bi-Zone. Formålet med analysen er at opdatere læseren med de relevante cybertrusler og måder man effektivt kan beskytte sig på. Læs bl.a. om brugen af biometric data og AI samt masser af data og spændende statistikker bl.a.:

• 69% of the companies asked admit that their data was leaked through malpractice of their employees or contractors
  • The average loss due to a single data leak is $3.92 million
  • Annual cyberattacks grow by 19%
  • Projected losses in the global economy from cyberattacks are $8-10 trillion.

Læs mere om Bi.Zone og download deres nye rapport her: https://bi.zone/research/threat_zone_2020/

Juni 2020: DKCERTs Trendrapport 2020 er udkommet

Det er stadig phishing, ransomware og lækager, der står øverst på sikkerhedsdagsordenen.
Henrik Larsen, chef for DKCERT og bestyrelsesmedlem i Rådet for digital sikkerhed skriver: ” … cyberkriminelle rykker utroligt hurtigt. Næsten så hurtigt, at de kender vores næste skridt, før vi har taget det.” Trusselsbilledet understreger behovet for at have styr på beredskabet. Det er netop temaet for årets trendrapport, hvor fem eksperter skriver om forskellige vinkler på beredskab.

(Læs hele DKCERTs Trendrapport her: https://www.cert.dk/sites/default/files/uploads/PDF/DKCERT_Trendrapport_2020.pdf)

April 2020: Corona giver øgede cybersikkerhedsudfordringer

COVID-19 pandemien giver forsat øgede cybersikkerheds udfordringer. Virksomheder i alle industrier bør forberede sig på at udfordringerne har langvarige konsekvenser for virksomhederne.

Overvejelser
  • Planlæg måneder frem og inkluder informationsikkerheds monitorering og response, selv under karantæne forhold.
  • COVID-19 har gjort det nemmere for hackere at ty til social engineering, hvorfor phishing kampagner er stigende.
  • Virksomheder bør rådgive medarbejdere om cybersikkerhed og hjemmearbejde best practice. Få gode råd og tips her.
  • COVID-19 vil påvirke økonomien og driften af virksomheder, og derfor vil finansielle og budget udfordringer influere informationssikkerheden i virksomheden. Vær opmærksom på, hvordan I prioriterer og evt. outsourcer driften af jeres informationssikkerhed.

(Kilde: Accenture Security, opdateret 7. april 2020)

Hjælp til cybersikkerhed under COVID-19:

Center for Cybersikkerhed udgav deres opdaterede trusselsbillede (link), set i lyset af COVID-19, hvor fremhævede et stigende antal af phishing e-mails med corona som påskud. Phishlab samler alle URL falske corona relateret phishing mail i real tid, så brug hjemmesiden til at tjekke mistænkelige mails:

UK og US’s National Cyber Security Centre er gået sammen om at give hands-on rådgivning til virksomheder om, hvordan man skal behandle COVID-19 relateret malicious cyber aktivitet. Læs mere her: