OPDATERET TRUSSELSBILLEDE

Juni 2020: DKCERTs Trendrapport 2020 er udkommet

Det er stadig phishing, ransomware og lækager, der står øverst på sikkerhedsdagsordenen.
Henrik Larsen, chef for DKCERT og bestyrelsesmedlem i Rådet for digital sikkerhed skriver: ” … cyberkriminelle rykker utroligt hurtigt. Næsten så hurtigt, at de kender vores næste skridt, før vi har taget det.” Trusselsbilledet understreger behovet for at have styr på beredskabet. Det er netop temaet for årets trendrapport, hvor fem eksperter skriver om forskellige vinkler på beredskab’

(Læs hele DKCERTs Trendrapport her: https://www.cert.dk/sites/default/files/uploads/PDF/DKCERT_Trendrapport_2020.pdf)

April 2020: Corona giver øgede cybersikkerhedsudfordringer

COVID-19 pandemien giver forsat øgede cybersikkerheds udfordringer. Virksomheder i alle industrier bør forberede sig på at udfordringerne har langvarige konsekvenser for virksomhederne.

Overvejelser
  • Planlæg måneder frem og inkluder informationsikkerheds monitorering og response, selv under karantæne forhold.
  • COVID-19 har gjort det nemmere for hackere at ty til social engineering, hvorfor phishing kampagner er stigende.
  • Virksomheder bør rådgive medarbejdere om cybersikkerhed og hjemmearbejde best practice. Få gode råd og tips her.
  • COVID-19 vil påvirke økonomien og driften af virksomheder, og derfor vil finansielle og budget udfordringer influere informationssikkerheden i virksomheden. Vær opmærksom på, hvordan I prioriterer og evt. outsourcer driften af jeres informationssikkerhed.

(Kilde: Accenture Security, opdateret 7. april 2020)

Hjælp til cybersikkerhed under COVID-19:

Center for Cybersikkerhed udgav deres opdaterede trusselsbillede (link), set i lyset af COVID-19, hvor fremhævede et stigende antal af phishing e-mails med corona som påskud. Phishlab samler alle URL falske corona relateret phishing mail i real tid, så brug hjemmesiden til at tjekke mistænkelige mails:

UK og US’s National Cyber Security Centre er gået sammen om at give hands-on rådgivning til virksomheder om, hvordan man skal behandle COVID-19 relateret malicious cyber aktivitet. Læs mere her: